PKP Intercity wciąż celuje w zakup wagonów sterowniczych, które stworzą składy push-pull z nowymi wagonami z FPS H. Cegielski oraz lokomotywami Griffin 200 z Newagu. W tym celu powstanie konsorcjum obu producentów oraz przewoźnika.
W ubiegłym roku informowaliśmy o tym, że jednym z planów taborowych nowego zarządu PKP Intercity
jest zakup wagonów sterowniczych, które miałyby pomóc w stworzeniu przez przewoźnika składów push-pull.
Zgodnie z ubiegłorocznymi deklaracjami prezesa PKP Intercity, Janusza Malinowskiego, wagony sterownicze miałyby być łączone w składy razem z wagonami
z kontraktu 300 (
a wkrótce zapewne 450) realizowanego przez FPS H. Cegielski oraz lokomotywami Griffin 200 z Newagu. Spółka ma już
15 takich lokomotyw oraz zamówiła następne 63 sztuki z możliwością rozszerzenia zamówienia o 32 kolejne elektrowozy.
Teraz, po ponad roku od tamtych informacji, prezes PKP Intercity w rozmowie z nami wciąż podtrzymuje plany nabycia takich wagonów.
– Ten temat jest jak najbardziej aktualny, choć nie jest to w tej chwili priorytet. Dla nas najważniejsze jest, żeby FP H. Cegielski realizował ten ogromny
kontrakt na 300 wagonów zgodnie z harmonogramem i nie chcemy w żaden sposób opóźniać tych prac. Pewne zespoły robocze pracują, bo przy temacie wagonów sterowniczych, musimy połączyć siły i z FPS H. Cegielskim i Newagiem i stworzyć konsorcjum. Aktualnie takie rozmowy między zespołami obu firm się toczą – mówi Janusz Malinowski.
Prezes dodał, że nabycie wagonów sterowniczych da PKP Intercity możliwości uruchomienia składów zespolonych (push-pull) – Z punktu widzenia operacyjnego byłoby to przez nas bardzo pożądane – kończy Malinowski.
Przypomnijmy, że poprzedni zarząd PKP Intercity też celował w zakup składów push-pull, jednak w innej, piętrowej formie. Oba przetargi na tak skomponowane s
kłady zakończyły się jednak fiaskiem z powodu zbyt dużych cen zaoferowanych przez jedynego potencjalnego wykonawcę -
polskie konsorcjum PESA i Newag.
Aktualne władze spółki zmieniły więc podejście zarówno do push-pulli jak i do jednostek piętrowych. Ostatecznie podpisano umowę na zakup nowych wagonów z Cegielskiego oraz rozpisano przetarg na piętrowe lub częściowo piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne. W tym przetargu poznaliśmy
już obie złożone oferty, które mieszczą się w budżecie PKP Intercity a wkrótce
powinniśmy poznać zwycięzcę tego postępowania. Warto dodać, że piętrowe zespoły trakcyjne
będą też sporo tańsze niż piętrowe push-pulle, jakie chciały kupić poprzednie władze PKP Intercity.